Екскурсія та її методика
Екскурсія – це ціленаправленний, завчасно запрограмований процес. Організатори екскурсії задовго до її початку повинні мати чітке уявлення про те, що учасник екскурсії буде бачити, чути і відчувати і до яких висновків він може прийти.
Головним у екскурсії - є її зразковий зміст. Але ефективність екскурсії залежить у найбільшій мірі від мистецтва переконливо, яскраво і доступно викладати матеріал. Можна добре його знати, але не вміти подати екскурсантам. Ось навіщо екскурсоводам, як би добре вони не були підготовленими по конкретній темі, ознайомлення з основами екскурсійної методики, вміло використовувати різні прийоми підготовки і проведення екскурсії.
Основою екскурсії являється нарахування двох основних елементів – показ і розповідь. Їх правильне поєднання дозволяє добитись високої ефективності екскурсії. Розповідь – є засобом живого слова, розкриття екскурсантам про що повідомляють пам’ятки минулого. Розповіддю екскурсовода відтворюються картини життя і діяльності певних осіб, значних історичних подій, які відбувалися в даній місцевості. Великого значення набуває мовна реконструкція подій минулого. Тобто вона є необхідним елементом кожної, без виключення екскурсії на історичному матеріалі, без неї неможливо відтворення уяви про історичну епоху, її подіях та людях. Наприклад, реконструювати події 1672 року –взяття Кам’янець – Подільського турками.
Екскурсійна методика має два аспекти. У вузькому розумінні – це сукупність прийомів підготовки і проведення екскурсій. В широкому розумінні - екскурсійна методика включає методологію, теорію і практику. Слід пам’ятати, що в екскурсії важливим прийомом є локалізація подій, про які розповідається. Наприклад, «Ось ця вежа була підірвана турками при взятті міста», «… саме тут знаходилась вежа Чорна». Без локалізації екскурсія перетворилася б на просту лекцію, винесену на вулицю. При проведенні екскурсії можна застосовувати прийом демонстрації й аналізу об’єктів. Екскурсовод демонструючи об’єкт, розповідає про нього в живій обстановці історичного минулого і підводить до розуміння його сприйняття в притаманному йому історичному середовищі. Логічні переходи також важливі частини екскурсії, які надають їй необхідну послідовність. Можна збагатити форму проведення звичайної екскурсії переглядом кадрів із фільму на дану тему. Кіноматеріал допомагає відтворити події минулого, які відбулися в даній місцевості, показувати втрачені пам’ятки, глибше розкрити тему екскурсії. Інколи використовують прослуховування звукозапису по шляху до об’єкту показу, особливо якщо екскурсія автобусна, щоб зробити розповідь більш емоційною.
Теорія екскурсійної методики заснована на таких принципах педагогіки, як взаємозв’язок вивчення і виховання, послідовність, систематичність, доступність і ясність викладення матеріалу. Вона базується також на законах формальної логіки.
Маючи на увазі, що екскурсії складають одну із форм організації відпочинку, потрібно прикласти всі сили і вміння для того, щоб екскурсія була цікавою та захоплюючою для аудиторії.
Важливу роль відіграють творчі здібності екскурсовода, але одних здібностей для екскурсовода не достатньо , потрібні методичні знання приведені в систему, постійна праця по підготовці і у вдосконалені екскурсій.